28 Σεπτεμβρίου 1998

“ΟΠΙΣΘΕΝ ΟΛΟΤΑΧΩΣ!” ΟΙ ΥΠΟΨΗΦΙΟΙ ΔΗΜΑΡΧΟΙ ΑΘΗΝΑΙΩΝ ΚΑΙ ΤΑ ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ

ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ ΤΩΝ ΣΥΜΦΩΝΙΩΝ ΤΟΥ ΕΛΣΙΝΚΙ

& ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΜΑΔΑ ΓΙΑ ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΩΝ ΜΕΙΟΝΟΤΗΤΩΝ

Τ.Θ. 51393, 14510 Κηφισιά, Tηλ. 620.01.20; Fax: 807.57.67;

e-mail: office@greekhelsinki.gr       ιστοσελίδα: http://www.greekhelsinki.gr/

 

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

 

28/9/1998

 

ΘΕΜΑ: “ΟΠΙΣΘΕΝ ΟΛΟΤΑΧΩΣ!” ΟΙ ΥΠΟΨΗΦΙΟΙ ΔΗΜΑΡΧΟΙ ΑΘΗΝΑΙΩΝ ΚΑΙ ΤΑ ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ

 

Οι συνεργαζόμενες Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις Ελληνικό Παρατηρητήριο των Συμφωνιών του Ελσίνκι και Ελληνική Ομάδα για τα Δικαιώματα των Μειονοτήτων βρίσκονται στη δυσάρεστη θέση να πληροφορήσουν την αθηναϊκή Κοινή Γνώμη ότι κανένας από τους τέσσερις υποψήφιους δημάρχους δεν υιοθέτησε έστω την πλειοψηφία των θέσεων για τα ανθρώπινα δικαιώματα που τους προτάθηκαν. Με δεδομένο ότι, πριν τέσσερα χρόνια, δύο από αυτούς τις είχαν υιοθετήσει όλες, παρατηρείται φέτος, τη χρονιά που ο κόσμος γιορτάζει την πεντηκοστή επέτειο της Οικουμενικής Διακήρυξης Ανθρώπινων Δικαιωμάτων του ΟΗΕ, σημαντική οπισθοδρόμηση. Κι’ αυτό ενώ σε μερικά θέματα έχει παρατηρηθεί βελτίωση της στάσης της ελληνικής κοινωνία και πολιτείας στα θέματα αυτά, βασικά με πρωτοβουλία της κυβέρνησης. Η τοπική αυτοδιοίκηση δυστυχώς πηγαίνει “Οπισθεν Ολοταχώς.”

 

Ενώ πριν τέσσερα χρόνια η Μαρία Δαμανάκη και ο Λέων Αυδής είχαν αποδεχθεί και τις 12 θέσεις που τους είχαν προταθεί, φέτος οι δύο αυτοί, όπως και ο Δημήτρης Μπέης, έστειλαν μόνο σύντομες επιστολές με γενικόλογο θετικό περιεχόμενο χωρίς να δεσμευτούν για καμιά θέση (ο Δημήτρης Αβραμόπουλος δεν θέλησε να απαντήσει). Οι δύο πρώτοι μας παρέπεμψαν στα προγράμματά τους, ενέργεια μάλλον ασυνήθιστη για παρόμοιες περιπτώσεις. Η προσεκτική μελέτη τους οδήγησε στο συμπέρασμα ότι περιέχουν βέβαια μερικές θετικές συγκεκριμένες προτάσεις. Μόνο εκείνο της Μαρίας Δαμανάκη, πάντως, έχει προτάσεις που ανταποκρίνονται σε τέσσερα από τα δώδεκα σημεία των προτάσεών μας (κατοικία -πρόταση 1, ειδικά προγράμματα ελληνικής για όσα παιδιά τα χρειάζονται -πρόταση 2, δημιουργία τζαμιών -πρόταση 5, εναλλακτική θητεία στην Αθήνα -πρόταση 9).

 

Κλείνοντας επισημαίνουμε πως πριν τέσσερα χρόνια δεν υπήρχε φυσικά η θέση 11 για την εναλλακτική θητεία αλλά υπήρχε στη θέση της το αίτημα της νομιμοποίησης των ξένων μεταναστών. Οπως είναι γνωστό, η σχετική διαδικασία ξεκίνησε αν και με πολλές αδυναμίες: δεν μπορεί να ισχυρισθεί κάποιος ότι στην εξέλιξη αυτή η τοπική αυτοδιοίκηση έπαιξε σημαντικό ρόλο.

 

Φυσικά, μετά από τις μη ικανοποιητικές απαντήσεις, οι οργανώσεις μας -που είχαν υποστηρίξει τη Μαρία Δαμανάκη και το Λέοντα Αυδή το 1994 και, με βάση τις απαντήσεις σε άλλο ανάλογο ερωτηματολόγιο, το Συνασπισμό το 1996- δεν μπορούν να υποστηρίξουν κανένα συνδυασμό στις φετινές δημοτικές εκλογές.

 

Σημείωση: Τα πλήρη κείμενα των απαντήσεων των υποψηφίων δημάρχων καθώς και ο αντίστοιχος πλήρης φάκελος του 1994 είναι στη διάθεση κάθε ενδιαφερόμενου ατόμου, καθώς και στην ιστοσελίδα: http://www.greekhelsinki.gr/greek/pressrelease/september98/28-9-1998

 

ΔΩΔΕΚΑ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΜΙΑ

ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΝΘΡΩΠΙΝΩΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ

 

Α. Κατοικία

1.   Εξεύρεση (με απαλλοτρίωση, ενοικίαση, ή οικοδόμηση) κατοικιών με τις στοιχειώδεις ανέσεις για όσους δεν έχουν ή ζούν κάτω από άθλιες συνθήκες (τσιγγάνοι, μουσουλμάνοι, αλλοδαποί μετανάστες)

 

Β. Εκπαίδευση

2.   Σε όσα δημόσια σχολεία απαιτείται, ένταξη προγραμμάτων που θα επιτρέψουν στους μαθητές και στις μαθήτριες που δεν έχουν τα ελληνικά ως μητρική γλώσσα να παρακολουθήσουν τελικά χωρίς προβλήματα το κανονικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα (αν τυχόν το Υπουργείο Παιδείας δεν συνεργαστεί, λειτουργία των προγραμμάτων αυτών σε δημοτικούς χώρους με ειδικευμένο προσωπικό)

 

3.   Σε όσα σχολεία υπάρχει επαρκής αριθμός ενδιαφερόμενων παιδιών, εισαγωγή μαθημάτων διδασκαλίας μειονοτικών γλωσσών (τσιγγάνικα, αρβανίτικα, κτλ) επί πλέον του κανονικού προγράμματος, σε συνεργασία με ειδικούς έλληνες και ξένους γλωσσολόγους και φορείς, για τις γλώσσες που δεν έχουν διαμορφωμένο διδακτικό πρόγραμμα (αν τυχόν το Υπουργείο Παιδείας δεν συνεργαστεί, λειτουργία των προγραμμάτων αυτών σε δημοτικούς χώρους)

 

4.   Παραχώρηση κτιρίων (που, αν δεν υπάρχουν, μπορούν να εξασφαλισθούν με αξιοποίηση χρόνια εγκαταλειμμένων ή/και με μεταφορά συντελεστή κτιρίων που μπορούν να χαρακτηρισθούν ως παραδοσιακά) σε μεταναστευτικές κοινότητες που ζούν προσωρινά στην Ελλάδα για τη νόμιμη και ολοκληρωμένη λειτουργία σχολείων -με τα εκπαιδευτικά προγράμματα των αντίστοιχων χωρών- και πολιτιστικών κέντρων (Πολωνοί, Φιλιππινέζοι, Ερυθραίοι, Κούρδοι, Αλβανοί, κτλ) [ας σημειωθεί ότι ήδη λειτουργούν με πρωτοβουλία μερικών κοινοτήτων παρόμοια ιδρύματα συνήθως από ανεπαρκείς συνθήκες].

 

Γ. Θρησκεία

5.   Δημιουργία τζαμιών στις περιοχές όπου ζεί σημαντικός αριθμός μουσουλμάνων (οι οποίοι είναι σήμερα υπερπολλαπλάσιοι από τους καθολικούς, τους προτεστάντες, κτλ. αλλά μόνοι αυτοί δεν έχουν λατρευτικούς χώρους εκτός Θράκης), ενδεχομένως με επαναλειτουργία αργούντων τζαμιών και οπωσδήποτε σε άμεση συνεργασία με τον πρώτο στην τάξη έλληνα Μουφτή της Κομοτηνής [ας σημειωθεί ότι ήδη λειτουργούν με πρωτοβουλία μερικών κοινοτήτων λατρευτικοί χώροι συνήθως κάτω από ανεπαρκείς συνθήκες]

 

6.   Επιδίωξη με κάθε μέσο της κατάργησης της εξωφρενικής και, κατά τους ειδικούς, αντισυνταγματικής πρακτικής να απαιτείται άδεια του οικείου ορθόδοξου μητροπολίτη για την ανέγερση ή επισκευή λατρευτικών χώρων άλλων θρησκειών

 

7.   Ακύρωση στην πράξη της, κατά τους ειδικούς, αντισυνταγματικής και αντίθετης προς τα κρατούντα στην Ευρώπη, υποχρεωτικής -ή έστω προαιρετικής- αναγραφής του θρησκεύματος στις ταυτότητες με την άμεση κατάργηση της καταγραφής του στους φακέλους και της αναγραφής της σε πιστοποιητικά από τα ληξιαρχεία

 

Δ. Εξασφάλιση ικανοποιητικής νομικής προστασίας των μειονοτήτων και κατάργηση δυσμενών νομοθετικών ρυθμίσεων

8.   Δημιουργία τμήματος νομικής υποστήριξης των ατόμων που ανήκουν στις κατηγορίες αυτές και δεν μπορούν πια να έχουν ούτε καν τη μέχρι τώρα εθελοντική νομική κάλυψη μερικών δικηγόρων, μετά τη διαμόρφωση των  αντικειμενικών κριτηρίων φορολόγησης, και με δεδομένη την ανεπάρκεια των αντίστοιχων “Legal Aids” των Δικηγορικών Συλλόγων: το τμήμα αυτό θα αναλαμβάνει τις περιπτώσεις που παρουσιάζουν ενδιαφέρον από πλευράς ανθρώπινων δικαιωμάτων, αλλά όχι τις κοινές και προφανείς αποκλειστικά ποινικές υποθέσεις

 

9.   Υποβολή αιτήματος προς το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας να τροποποιηθεί άμεσα η νομοθεσία για τους αντιρησίες συνείδησης (Νόμος 2510/97), ώστε να δοθεί η δυνατότητα και στο Δήμο της Αθήνας (στην περιφέρεια του οποίου βρίσκονται και περιοχές με σημαντικά κοινωνικά προβλήματα) να δημιουργήσει θέσεις για εναλλακτική κοινωνική θητεία, προκειμένου να μην στερείται τέτοιων υπηρεσιών ένα πολύ μεγάλο μέρος του ελληνικού πληθυσμού που διαβιώνει μέσα στα γεωγραφικά όρια του Δήμου Αθηναίων, αλλά και να μην υφίστανται αυτή τη δυσμενή μεταχείριση οι αντιρησίες

 

10. Χρησιμοποίηση όλων των μέσων για την κατάργηση των ρυθμίσεων στους εκλογικούς νόμους που στοχεύουν στον περιορισμό της δυνατότητας εκλογής μειονοτικών σε διάφορα αξιώματα (κατώφλι 3%, δημιουργία ευρύτερων νομαρχιακών αυτοδιοικήσεων στη Θράκη)

 

Ε. Ανάληψη δημόσιας εκστρατείας για τη διαμόρφωση μιας ανεκτικής, αντιρατσιστικής κοινής γνώμης

11. Δημιουργία ειδικών προγραμμάτων στους δημοτικούς ραδιοφωνικούς και τηλεοπτικούς σταθμούς για την ενημέρωση και την επιμόρφωση της κοινής γνώμης για τα ανθρώπινα δικαιώματα και την παρουσία στη χώρα μας όλων αυτών των μειονοτήτων. Προσπάθεια δημιουργίας ανάλογων προγραμμάτων ή στηλών στα κρατικά και ιδιωτικά Μ.Μ.Ε

 

12. Διαμόρφωση προγραμμάτων διδασκαλίας των ανθρώπινων δικαιωμάτων σε όλα τα επίπεδα της εκπαίδευσης, σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Άδεια Creative Commons
χορηγείται από Ε.Π.Σ.Ε. με άδεια Creative Commons Αναφορά Δημιουργού 3.0 Ελλάδα