ΨΗΦΙΣΜΑ ΜΗ ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΩΝ ΟΡΓΑΝΩΣΕΩΝ
ΣΕ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ROYAUMONT/ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ
Εμείς, οι εκπρόσωποι των παρακάτω 30 ΜΚΟ από 9 χώρες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, που συμμετείχαμε στη Βουδαπέστη (Ουγγαρία) στη
“Διεθνή συνάντηση με θέμα ‘Το νομικό καθεστώς των Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων και ο ρόλος τους σε μιαν πλουραλιστική δημοκρατία’ (1-3 Οκτωβρίου 1998), που οργανώθηκε από το Συμβούλιο της Ευρώπης στο πλαίσιο της Διαδικασίας Royaumont για τη Σταθερότητα και την Καλή Γειτονία στη Νοτιοανατολική Ευρώπη”
· Έχοντας συζητήσει διεξοδικά το νομικό πλαίσιο για τις ΜΚΟ στις χώρες μας και τους νομικούς και/ή πρακτικούς περιορισμούς που έχουν επιβληθεί σε πολλές περιπτώσεις στην αναγνώριση και/ή στη λειτουργία των ΜΚΟ
· Αναγνωρίζοντας ότι η ποικιλία των νομικών παραδόσεων μπορεί δικαιολογημένα να οδηγήσει σε διαφορετικά νομικά πλαίσια για τις ΜΚΟ
· Εκφράζουμε, ωστόσο, τη λύπη μας για το ότι σε πολλές χώρες της περιοχής η πολιτεία δεν σέβεται πλήρως θεμελιώδεις ελευθερίες, όπως την ελευθερία της έκφρασης και την ελευθερία του συνεταιρίζεσθαι, και εμποδίζει την αναγνώριση και/ή τη λειτουργία των ΜΚΟ μέσω της θέσπισης περιοριστικής νομοθεσίας ή της κατάχρησης, θεμιτών κατά τα άλλα, διατάξεων
· Ζητούμε από το Συμβούλιο της Ευρώπης να εντείνει τις πιέσεις προς τα μέλη του να σταματήσουν τέτοιες πρακτικές που απειλούν τη λειτουργία των ΜΚΟ, έτσι ώστε να θεωρούνται δημοκρατικά κράτη δικαίου, άξια να παραμείνουν μέλη του Συμβουλίου της Ευρώπης
· Ζητούμε από τις κυβερνήσεις της περιοχής να σταματήσουν αντιδημοκρατικές πρακτικές, κάποιες από τις οποίες συζητήθηκαν στη συνάντηση: ο κατάλογος που ακολουθεί σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να θεωρηθεί εξαντλητικός, αλλά απλώς ενδεικτικός των περιπτώσεων που αναφέρθηκαν στη συνάντηση, και φυσικά δεν περιλαμβάνει όλα τα σχετικά προβλήματα στην περιοχή
Αλβανία:
· Απουσία ειδικής ευνοϊκής φορολογικής ρύθμισης για τις ΜΚΟ
Βοσνία και Ερζεγοβίνη:
· Αυθαίρετη καθυστέρηση ή άρνηση αναγνώρισης
· Ίδια φορολόγηση με τους κερδοσκοπικούς οργανισμούς
· Σημαντικές διαφορές στη νομοθεσία των δύο κρατικών οντοτήτων (Σερβική Δημοκρατία και Ομοσπονδία) σχετικά με τις ΜΚΟ
· Απαγόρευση στους πολίτες της μιας κρατικής οντότητας να γίνουν μέλη ΜΚΟ στην άλλη
Βουλγαρία:
· Άρνηση αναγνώρισης μακεδονικών και θρησκευτικών μειονοτικών οργανώσεων
Γιουγκοσλαβία:
· Διφορούμενο νομικό πλαίσιο που παρέχει μεγάλη διακριτική ευχέρεια στην κρατική εξουσία σε θέματα αναγνώρισης και λειτουργίας ΜΚΟ
· Ανυπαρξία νομικής βάσης για την αναγνώριση και λειτουργία διεθνών ΜΚΟ
· Εχθρική αντιμετώπιση των ΜΚΟ στο Σερβικό Κοινοβούλιο
Ελλάδα:
· Άρνηση αναγνώρισης ή διάλυση ΜΚΟ της μακεδονικής και της τουρκικής εθνοτικής μειονότητας, με τη δικαιολογία της μη ύπαρξης τέτοιων μειονοτήτων ή της χρησιμοποίησης δήθεν ακατάλληλου γεωγραφικού όρου στον τίτλο των οργανώσεων
· Διάλυση σωματείου της Εκκλησίας της Σαϊεντολογίας, με την επίκληση, μεταξύ άλλων, ασυμβατότητας των αξιών της με αυτές του έθνους, που υποτίθεται πως ταυτίζονται με εκείνες της επίσημης θρησκείας του κράτους (Ορθόδοξη Χριστιανική)
Κροατία:
· Αυθαίρετη καθυστέρηση ή άρνηση αναγνώρισης από κρατικές αρχές
· Υπερβολική δικαιοδοσία κρατικού ελέγχου, παρεμβολής ή τιμωρίας δραστηριοτήτων των ΜΚΟ από το Νόμο για τις Ενώσεις Πολιτών
· Εχθρική αντιμετώπιση των ΜΚΟ, συμπεριλαμβανομένου του δημόσιου στιγματισμού τους ως “εχθρών της Κροατίας” ακόμη και από εκπροσώπους της πολιτείας
Μακεδονία:
· Περιοριστικές διατάξεις για την αναγνώριση μη - παραδοσιακών θρησκευτικών οργανώσεων σε ένα νόμο που ευνοεί τις παραδοσιακές θρησκείες (Ορθόδοξη και Καθολική Χριστιανική και Ισλαμική)
Ρουμανία:
· Περιοριστική πολιτική του Υφυπουργείου Θρησκευμάτων, που στρέφεται εναντίον της ανεξιθρησκείας, ειδικά όσον αφορά θρησκευτικές οργανώσεις και ιδρύματα
· Αποφυγή της ευθύνης του κράτους να εγγυηθεί τη φυσική και ηθική ασφάλεια των μελών των διαφόρων θρησκευτικών ομάδων στη Ρουμανία, που δεν είναι μέλη της Ορθόδοξης Εκκλησίας
· Απειλές εναντίον της ανεξιθρησκείας από το νέο νομοσχέδιο για τις θρησκευτικές οργανώσεις
ΜΚΟ ΠΟΥ ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΝ ΤΟ ΨΗΦΙΣΜΑ
Διεθνείς ΜΚΟ που δραστηριοποιούνται στη Νοτιοανατολική Ευρώπη:
· Διεθνής Ομοσπονδία Ελσίνκι για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα
· Ευρωπαϊκό Κέντρο για τα Δικαιώματα των Ρομά
· Ιδρυμα των Καρπαθίων
· Σύλλογος Αρωγής στα Φτωχά Παιδιά
Αλβανία:
· Αλβανική Επιτροπή κατά του Ρατσισμού και της Μισαλλοδοξίας
· Αλβανικό Φόρουμ Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων
· Αρωγή στις Γυναίκες της Αλβανίας
Βοσνία και Ερζεγοβίνη:
· Φόρουμ των Πολιτών της Τούζλα
· Επιτροπή Ελσίνκι για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα στη Σερβική Δημοκρατία
Βουλγαρία:
· Επιτροπή Ελσίνκι της Βουλγαρίας
Γιουγκοσλαβία:
· Ευρωπαϊκό Κίνημα της Σερβίας
· Κέντρο για Αντιπολεμική Δράση
· Κέντρο του Βελιγραδίου για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα
· Πρωτοβουλίες των Πολιτών
Ελλάδα:
· Ελληνική Ομάδα για τα Δικαιώματα των Μειονοτήτων
· Ελληνικό Παρατηρητήριο των Συμφωνιών του Ελσίνκι
Κροατία:
· Κέντρο για την Άμεση Προστασία των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων
· Κέντρο για την Ειρήνη, τη Μη Βία και τα Ανθρώπινα Δικαιώματα
· Πρωτοβουλία για τον Τριτογενή Τομέα
· Σερβικό Δημοκρατικό Φόρουμ
· Σύμπραξη για Δημοκρατικές Ανταλλαγές
Μακεδονία:
· Επιτροπή Ελσίνκι για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα στη Δημοκρατία της Μακεδονίας
· Κέντρο Πληροφόρησης της Κοινωνίας των Πολιτών
· Μακεδονικό Κέντρο Πολιτισμού και Ανάπτυξης
· Περιβαλλοντικό Κέντρο Δημοσιογράφων
Ρουμανία:
· Επιτροπή Ελσίνκι της Ρουμανίας
· Κέντρο Ανεξάρτητης Δημοσιογραφίας
· Φιλοδημοκρατική Ενωση Cluj
· Φιλοευρωπαϊκή Ενωση
Σλοβενία:
· Παρατηρητήριο του Ελσίνκι της Σλοβενίας για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα
NGO RESOLUTION
IN A ROYAUMONT/COUNCIL OF EUROPE MEETING
We, the representatives of the 30 NGOs listed below from 9 countries of South-Eastern Europe, who participated in Budapest (Hungary) in the
“Multilateral meeting on ‘The legal status of Non-Governmental Organizations and their role in a pluralist democracy’ (1-3 October 1998), organized by the Council of Europe in the framework of the Royaumont Process on Stability and Good Neighborliness in South-Eastern Europe”
· Having discussed at length the legal framework for NGOs in our respective countries and the legal and/or practical restrictions imposed in many cases to the registration and/or the operation of the NGOs
· Acknowledging that the variety of legal traditions may legitimately lead to different legal frameworks for NGOs
· Regret nevertheless that, in many countries of the region, the state does not fully respect such fundamental freedoms as the freedom of expression and the freedom of association, hindering the registration and/or the operation of NGOs through either the introduction of restrictive legislation or the abuse of otherwise fair legal provisions
· Call on the Council of Europe to intensify its efforts to induce its members to stop such practices impeding on the operation of NGOs, so as to be considered democratic states of law worthy of continuing membership in the Council of Europe
· Call on the governments of the region to stop undemocratic practices, some of which were discussed in the meeting: these are listed below but by no means should be considered exhaustive; they are merely indicative of the examples mentioned during the meeting, which naturally do not include all related problems in the region
Albania:
· Absence of special favorable tax provisions for NGOs
Bosnia and Herzegovina:
· Arbitrary delay or refusal of registration
· Taxation identical with the “for-profit” organizations
· Important differences in the laws of the two entities (Republika Srpska and Federation) regulating NGOs
· Denial to citizens of one entity to be members of NGOs in the other entity
Bulgaria:
· Refusal of registration of Macedonian and minority religious associations
Croatia:
· Arbitrary delay or refusal of registration by state authorities
· Excessive right to state control of, interference in, or penalization of NGO activities provided by the Law on Citizens’ Associations
· Hostile attitude towards NGOs, including publicly stigmatizing them as ‘enemies of Croatia’ even by representatives of the state
Greece:
· Refusal of registration or dissolution of NGOs from the ethnonational minorities of Macedonians and Turks, with the pretext of the non-existence of such minorities or the allegedly inappropriate geographical term used in their title
· Dissolution of an association from the Church of Scientology, invoking inter alia the incompatibility of its values with those of the nation which are supposed to be the values of the official state religion (Orthodox Christianity)
Macedonia:
· Restrictive regulations for the registration of non-traditional religious associations in a law that favors the traditional religions (Orthodox and Catholic Christianity and Islam)
Romania:
· Restrictive policies of the Secretariat of State for the Cults affecting freedom of religion, especially with regard to religious associations and foundations
· Avoiding the responsibility of the state to guarantee the physical and moral security of the members of the various religious groups in Romania who are not members of the Orthodox Church
· Threats to freedom of religion by the new draft law on the cults
Yugoslavia:
· Ambiguous legal framework with high discretionary state power on matters of registration and operation of NGOs
· Absence of legal basis for registration and operation of international NGOs
· Hostile attitude towards NGOs in the Serbian Parliament
NGOs SIGNING THE RESOLUTION
International NGOs working on/in Southeastern Europe:
· Association for Aid to Children in Distress
· Carpathian Foundation
· European Roma Rights Center
· International Helsinki Federation for Human Rights
Albania:
· Albanian Committee against Racism and Intolerance
· Albanian NGO’s Forum
· Useful to Albania Women
Bosnia and Herzegovina:
· Forum of Tuzla Citizens
· Helsinki Committee for Human Rights in Republika Srpska
Bulgaria:
· Bulgarian Helsinki Committee
Croatia:
· Center for Direct Protection of Human Rights
· Center for Peace, Non-Violence and Human Rights
· Initiative for the Third Sector
· Partners for Democratic Exchange
· Serbian Democratic Forum
Greece:
· Greek Helsinki Monitor
· Minority Rights Group - Greece
Macedonia:
· Civil Society Resource Center
· Helsinki Committee for Human Rights in the Republic of Macedonia
· Journalists Environmental Center
· Macedonian Center for Culture and Development
Romania:
· Center for Independent Journalism
· Liga Pro Europa
· Pro Democracy Association Cluj
· Romanian Helsinki Committee
Slovenia:
· Helsinki Monitor of Slovenia for Human Rights
Yugoslavia:
· Belgrade Center for Human Rights
· Center for Antiwar Action
· Civic Initiatives
· European Movement Serbia
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου