ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ ΤΩΝ ΣΥΜΦΩΝΙΩΝ ΤΟΥ ΕΛΣΙΝΚΙ
(Ελληνική Εθνική Επιτροπή της Διεθνούς Ομοσπονδίας Ελσίνκι για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα)
& ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΜΑΔΑ ΓΙΑ ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΩΝ ΜΕΙΟΝΟΤΗΤΩΝ
(Ελληνικό Τμήμα της Διεθνούς Ομάδας για τα Δικαιώματα των Μειονοτήτων)
Τ.Θ. 51393, 14510 Κηφισιά, Tηλ. 620.01.20; Fax: 807.57.67; E-mail: office@greekhelsinki.gr
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
3/12/1997
ΘΕΜΑ: ΘΕΣΕΙΣ ΜΑΣ ΓΙΑ ΤΑ ΠΡΟΕΔΡΙΚΑ ΔΙΑΤΑΓΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΗ ΝΟΜΙΜΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΩΝ ΜΕΤΑΝΑΣΤΩΝ
Οι οργανώσεις μας Ελληνικό Παρατηρητήριο των Συμφωνιών του Ελσίνκι & Ελληνική Ομάδα για τα Δικαιώματα των Μειονοτήτων κρίνουν ότι τα προεδρικά διατάγματα που ρυθμίζουν τη νομιμοποίηση των μεταναστών και που παρουσιάστηκαν δημοσίως από τον Υπουργό Εργασίας στις 2/12/97 αποτελούν ένα θετικό βήμα προς την ορθή κατεύθυνση. Συγκεκριμένα, δίδεται η δυνατότητα σε κάθε παράνομο αλλοδαπό να υποβάλει απλώς μια αίτηση νομιμοποίησης διασφαλίζοντας αυτομάτως νομικό καθεστώς ασυλίας μέχρι τις 31/12/98 και έχοντας τη δυνατότητα, μέσα στο χρονικό διάστημα από 1/1/98 έως 31/5/98, να πραγματοποιήσει τον εφικτό αριθμό 40 ημερών εργασίας και να προσκομίσει όλα τα απαραίτητα δικαιολογητικά έγγραφα, από τα οποία ορθώς εξαιρείται το ποινικό μητρώο της χώρας προέλευσης. Επίσης, η χορήγηση πενταετούς άδειας παραμονής για όσους δεκάδες χιλιάδες μετανάστες έχουν συμπληρώσει ήδη πενταετή παραμονή στη χώρα, σε συνδυασμό με την αναγνώριση του δικαιώματός τους να καλούν μέλη της οικογένειάς τους, χαράσσει μια ευοίωνη προοπτική για μια μελλοντική πλήρη ενσωμάτωσή τους στην ελληνική κοινωνία. Εξάλλου, ως θετικές μπορούν να χαρακτηριστούν οι ρυθμίσεις που προβλέπουν την επανεξέταση του αιτήματος του μετανάστη από δευτεροβάθμια επιτροπή, το δικαίωμα αλλαγής εργασιακού και κοινωνικοασφαλιστικού καθεστώτος, καθώς και την κατ’ εξαίρεση χορήγηση άδειας για ανθρωπιστικούς λόγους ακόμη και σε όσους από τους μετανάστες δεν πληρούν τις προϋποθέσεις των διαταγμάτων.
Ωστόσο, από την άλλη πλευρά, οι οργανώσεις μας θεωρούν σκόπιμο να επισημάνουν ορισμένες σαφέστατα αρνητικές πτυχές των νέων ρυθμίσεων. Ειδικότερα, είναι αξιοσημείωτο ότι δεν προκύπτει σαφώς από το κείμενο ποιές περιπτώσεις μεταναστών, και με βάση ποιά κριτήρια, περιλαμβάνονται στη λεγόμενη “λίστα ανεπιθύμητων”, γεγονός που, λόγω ακριβώς της έλλειψης διαφάνειας, μπορεί να οδηγήσει σε απαράδεκτους αποκλεισμούς μεταναστών. Επιπλέον, η εμμονή στην επίκληση επικίνδυνων ρητρών, όπως είναι οι λόγοι “δημοσίου συμφέροντος” ή “εθνικής ασφάλειας”, προκειμένου να ανασταλούν οι άδειες μεταναστών, ενδέχεται να “τινάξει στον αέρα” ολόκληρη την επιχειρούμενη προσπάθεια για νομιμοποίηση, αφού αυτές οι ρήτρες δίνουν νομική λαβή στους εκάστοτε υπουργούς να υιοθετήσουν αντιμεταναστευτική πολιτική όποτε ισχυριστούν ότι συντρέχουν τέτοιες αιτίες (π.χ. ακόμη και μία μικρή αύξηση της ανεργίας). Με το ίδιο σκεπτικό, είναι ανεπίτρεπτος ο περιορισμός, σε ατομικό επίπεδο, ενός μετανάστη να εγκατασταθεί σε ορισμένο τόπο ή να ασκήσει συγκεκριμένο επάγγελμα, όπως και η υποχρέωση, εάν κριθεί “σκόπιμο”, να εμφανίζεται στο αστυνομικό τμήμα.
Επίσης, οι οργανώσεις μας είναι εξαιρετικά επιφυλακτικές έναντι της σύνθεσης τόσο της πρωτοβάθμιας όσο και της δευτεροβάθμιας επιτροπής που θα εξετάζουν τα αιτήματα των ενδιαφερομένων, δεδομένου ότι οι εκπρόσωποι ενώσεων με αντιτιθέμενα οικονομικά συμφέροντα προς αυτά των μεταναστών (π.χ. εργατικά κέντρα, τοπικές αγροτικές ενώσεις, εργοδοτικές οργανώσεις κ.λ.π.) δύσκολα θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν ως ουδέτεροι κριτές, ιδίως όταν είναι γνωστό, από πολλά παραδείγματα, ότι η Τοπική Αυτοδιοίκηση στην Ελλάδα παρέχει, δυστυχώς, λιγότερα εχέγγυα αντιρατσισμού απ’ ότι η κεντρική εξουσία.
Συμπληρωματικά, οι οργανώσεις μας, οι οποίες τον Ιούλιο του 1997, όταν διαφαινόταν η επιθυμία της κυβέρνησης να εξαιρέσει τους Αλβανούς μετανάστες από την νομιμοποίηση, δεν είχαν διστάσει να καλέσουν όλους τους οικονομικούς μετανάστες να μην καταγραφούν, εκτιμούν, υπό τις παρούσες συνθήκες, ότι τα θετικά στοιχεία των νέων διαταγμάτων είναι περισσότερα από τα αρνητικά. Συνεπώς, δεν κατανοούν την ισοπεδωτική κριτική που ασκείται, από διάφορες έγκριτες πλευρές, κατά της επιχειρούμενης νομιμοποίησης, και δεσμεύονται να παρακολουθήσουν στενά την εφαρμογή της προβλεπόμενης διαδικασίας, ώστε να αποφευχθούν κυβερνητικές πρακτικές που ενδεχομένως θα ακύρωναν τους στόχους αυτής της προσπάθειας.
GREEK HELSINKI MONITOR
(Greek National Committee of the International Helsinki Federation)
& MINORITY RIGHTS GROUP - GREECE
(Greek Affiliate of Minority Rights Group International)
P.O. Box 51393, GR-14510 Kifisia, Greece
Tel. 30-1-620.01.20; Fax: 30-1-807.57.67; E-mail: helsinki@compulink.gr
_____________________________________________________________________
PRESS RELEASE
3/12/1997
TOPIC: OUR POSITION ON THE PRESIDENTIAL DECREES ON MIGRANTS’ LEGALIZATION
Our cooperating organizations Greek Helsinki Monitor and the Minority Rights Group - Greece judge that the presidential decrees to settle the legalization of immigrants and which were presented to the public by the Ministry of Labor on 2/12/97 are a positive step in the right direction. Specifically, every illegal alien is given the possibility to make a simple application for legalization, which automatically ensures legal status up to 31/12/98, and has the potential within the time limits of 1/1/98 to 31/5/98, to gather the required number of 40 workdays, and present all the required documents, among which must be his criminal record from the country of origin. Also the issuing of a five-year residence permit for all of the tens of thousands of immigrants who have already spent five years in the country, along with their right to bring members of their families, is a promising sign for their future full integration of Greek society. Besides this it is possible to characterize as positive the steps taken for the re-examination of their applications by a second review board on appeal, the right to change the work and social security situation, as well as the exception of issuing permits on humanitarian grounds, even if such immigrants haven’t fulfilled all the decrees’ requirements.
On the other hand, our organizations feel it important to point out some really negative points of the new situation. Particularly it is worthwhile to state that it is not clear from the text when and based on which criteria, immigrants will be included in the so-called “list of undesirables”, a fact which, specifically, because of the lack of clarity, could lead to unacceptable exclusion of some immigrants. Also, the persistent invocation of dangerous clauses, such as the words “public interest”, or “national security,” could inhibit the issuance of immigrants’ permits, which could throw to the winds all the efforts for legalization, as these clauses give legal handholds each time ministers want to adopt anti-immigrant policies by suggesting that there could be such reasons. (e.g. even a small increase in unemployment). In the same way the limitations on a personal level are impermissible, such as for an immigrant to settle in a specific place or to do a particular job, just as the requirement, if it is judged “expedient,” for the immigrant to have to appear at the police station.
Also, our organizations are especially wary about the structure as much of the first degree, as well as the second-degree, review boards which will examine the applications, given that the members associated with competing financial interests towards the immigrants (e.g. labor centers, local agricultural unions, employers unions, etc.) could not be described as being objective; it is well known that, in many cases, the Local Administration in Greece contains, unfortunately, fewer guarantees of anti-racism than the central administration.
In addition, our organizations, which in July 1997, when it appeared that the government wished to exclude Albanian immigrants from the legalization process, did not refrain from calling all the economic migrants not to register, believe that, under present conditions, the positive elements of the new decrees are greater than the negative. Therefore, we do not share the ominous reviews the process of legalization has received from different reputable sectors, ; moreover, they are committed to watch carefully its implementation to help prevent government practices potentially negating the goals of this endeavor.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου