23 Δεκεμβρίου 1997

ΝΕΑ ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΗ ΚΑΤΑΔΙΚΗ ΤΟΥ ΚΕΦΕ ΑΠΟ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΟ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΠΟΥ ΚΑΤΑΔΙΚΑΖΕΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΟ ΚΑΙ ΔΙΝΕΙ ΚΑΙ ΑΛΛΑ ΝΕΑ ΔΕΙΓΜΑΤΑ ΕΛΛΕΙΨΗΣ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗΣ ΑΝΟΧΗΣ

ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ ΤΩΝ ΣΥΜΦΩΝΙΩΝ ΤΟΥ ΕΛΣΙΝΚΙ

(Ελληνική Εθνική Επιτροπή της Διεθνούς Ομοσπονδίας Ελσίνκι για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα)

& ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΜΑΔΑ ΓΙΑ ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΩΝ ΜΕΙΟΝΟΤΗΤΩΝ

(Ελληνικό Τμήμα της Διεθνούς Ομάδας για τα Δικαιώματα των Μειονοτήτων)

Τ.Θ. 51393, 14510 Κηφισιά, Tηλ. 620.01.20; Fax: 807.57.67;

e-mail: office@greekhelsinki.gr ιστοσελίδα: http://www.greekhelsinki.gr/

 

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

 

23/12/1997

 

ΘΕΜΑ:ΝΕΑ ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΗ ΚΑΤΑΔΙΚΗ ΤΟΥ ΚΕΦΕ

ΑΠΟ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΟ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΠΟΥ ΚΑΤΑΔΙΚΑΖΕΤΑΙ

ΑΠΟ ΤΟ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΟ ΚΑΙ ΔΙΝΕΙ ΚΑΙ ΑΛΛΑ

ΝΕΑ ΔΕΙΓΜΑΤΑ ΕΛΛΕΙΨΗΣ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗΣ ΑΝΟΧΗΣ

 

Οι συνεργαζόμενες οργανώσεις Ελληνικό Παρατηρητήριο των Συμφωνιών του Ελσίνκι & Ελληνική Ομάδα για τα Δικαιώματα των Μειονοτήτων αποδοκιμάζουν την απόφαση 10493/97 του Τριμελούς Εφετείου Αθηνών (Πολιτικού Τμήματος) που διατηρεί σε ισχύ την πρωτόδικη απόφαση διάλυσης του Κέντρου Εφαρμοσμένης Φιλοσοφίας Ελλάδας (ΚΕΦΕ) του 1996 με σχεδόν ανάλογο σκεπτικό. Σκεπτικό που όπως έχει καταγγελθεί διεθνώς παραβιάζει τις αρχές της θρησκευτικές ελευθερίας. Αυτή η έλλειψη θρησκευτικής ανοχής στην Ελλάδα, όπως είναι γνωστό, έχει οδηγήσει σε αλλεπάλληλες καταδίκες της Ελλάδας από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρώπινων Δικαιωμάτων.

 

 Σχετικά, αποδοκιμάζουμε επίσης τη σχεδόν πλήρη αποσιώπηση της έκδοσης απόφασης του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων που, στις 16/12/1997, καταδίκαζε την Ελλάδα για θρησκευτική διάκριση σε βάρος της Καθολικής Εκκλησίας επιδικάζοντας σε αυτήν αποζημίωση 5.000.000 δραχμών για τη ζημία που υπέστη και, επιπλέον, 5.908.000 δραχμές για δικαστικά έξοδα. Αποσιώπηση από τα ίδια ΜΜΕ (όλα πλην Αυγής και Ελευθεροτυπίας) που προβάλλουν συστηματικά κάθε ανάλογη καταδίκη της Τουρκίας.

 

Θυμίζουμε ότι η υπόθεση αφορούσε δικαστική διαμάχη μεταξύ του καθολικού ναού της Παναγίας στα Χανιά της Κρήτης και ενός γείτονα που είχε κατεδαφίσει τμήμα του τείχους του ναού. Η σχετική προσφυγή της Καθολικής Εκκλησίας απορίφθηκε τόσο από τα κατώτερα δικαστήρια όσο και από τον Άρειο Πάγο με το σαθρό επιχείρημα ότι η συγκεκριμένη εκκλησία δεν δικαιούται προστασίας των έννομων ιδιοκτησιακών συμφερόντων της επειδή δεν διαθέτει νομική προσωπικότητα στην Ελλάδα. Αντιθέτως, το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, σε μια απόφαση-κόλαφο για τη μεροληπτική πολιτική του ελληνικού κράτους σε θέματα θρησκείας, δέχτηκε ορθώς ότι παραβιάζεται η Ευρωπαϊκή Σύμβαση των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, η οποία κατοχυρώνει τόσο την απαγόρευση διακρίσεων σε θρησκευτική βάση (Αρθρο 14) όσο και το δικαίωμα παροχής έννομης προστασίας σε ενώσεις ή άτομα (Αρθρο 6).

 

Με αφορμή την περίπτωση αυτή, οι οργανώσεις μας εκτιμούν ότι όλες ανεξαιρέτως οι θρησκείες θα πρέπει ως προς τις σχέσεις τους με το κράτος να αντιμετωπίζονται με ενιαίο τρόπο, και, επομένως, να έχουν την ίδια νομική μορφή, ώστε να μην εγείρονται στη διεθνή κοινή γνώμη έντονες και εύλογες αμφιβολίες για τη θρησκευτική ουδετερότητα της ελληνικής πολιτείας. Πιστεύουμε ότι, εν όψει της επικείμενης συνταγματικής αναθεώρησης, μία ρητή κατοχύρωση στο Σύνταγμα της αρχής του πλήρους χωρισμού Εκκλησίας και Κράτους θα συνέβαλε καθοριστικά στη διασφάλιση της ελευθερίας της θρησκευτικής συνείδησης. Οσο δεν προωθείται ο χωρισμός αυτός οι εκάστοτε κυβερνήσεις θα είναι διαρκώς ευεπίφορες σε πιέσεις προερχόμενες από κύκλους ή και από την ηγεσία της Ορθόδοξης Εκκλησίας, κατά τρόπο που παραβιάζει ακόμα και την ισχύουσα συνταγματική τάξη.

 

Ενα περιστατικό θρησκευτικού φανατισμού, που επίσης αποσιωπήθηκε σχεδόν πλήρως και που δικαιολογεί τις παραπάνω ανησυχίες μας, σημειώθηκε πριν δέκα ημέρες στο 2ο Γυμνάσιο του Βόλου. Δύο ιερείς επιχείρησαν να υποβάλουν τους μαθητές του σχολείου σε αναγκαστική εξομολόγηση, αναβιώνοντας κάποιες “παραδόσεις” που είχαμε νομίσει ότι αποτελούν πια παρελθόν για την ελληνική πραγματικότητα. Η ορθή και σύννομη αντίδραση του προϊσταμένου Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης δεν επαρκεί ως ασπίδα ενάντια στην έλλειψη σεβασμού της θρησκευτικής ελευθερίας των μαθητών, ιδίως μάλιστα όταν συνοδεύτηκε από τις θυελλώδεις διαμαρτυρίες του Μητροπολίτη Δημητριάδος Χριστόδουλου.

 

Τέλος, εν όψει της εορταστικής περιόδου που διανύουμε, θα θέλαμε να επισημάνουμε την παραφωνία που παρατηρείται σε θεσμικό - συμβολικό επίπεδο λόγω της συστηματικής παράλειψης της Προεδρίας της Δημοκρατίας να προσκαλεί και εκπρόσωπο των Μουσουλμάνων (δηλαδή Μουφτή) σε εκδηλώσεις όπως όταν δέχεται την επίσκεψη εκπροσώπων των “άλλων” δογμάτων και θρησκειών (που άστοχα χαρακτηρίζονται ως “ξένες”) στην τελετή για τις ευχές του νέου έτους.     

 


GREEK HELSINKI MONITOR

(Greek National Committee of the International Helsinki Federation)

& MINORITY RIGHTS GROUP - GREECE

(Greek Affiliate of Minority Rights Group International)

P.O. Box 51393, GR-14510 Kifisia, Greece

Tel. 30-1-620.01.20; Fax: 30-1-807.57.67; E-mail: helsinki@compulink.gr

_____________________________________________________________________

 

PRESS RELEASE

 

23/12/1997

 

TOPIC: NEW INADMISSIBLE CONVICTION OF KEFE BY A COURT IN GREECE WHICH IS AT THE SAME TIME CONVICTED BY THE EUROPEAN COURT AND SHOWS  YET OTHER EXAMPLES OF  RELIGIOUS INTOLERANCE

 

The cooperating organizations Greek Helsinki Monitor and Minority Rights Group - Greece disapprove of decision 10493/97 by the Three-Member Appeal Court of Athens (Civil Branch) which firmly upholds the previous decision of 1996 to disband the Greek Center for Applied Philosophy (KEFE), using approximately the same reasoning. A reasoning which has been internationally condemned as a violation of the principles of religious freedom. This lack of religious tolerance in Greece, as is well-known, has led to repeated condemnations of Greece by the European Court of Human Rights.

 

Particularly, we also disapprove of the nearly complete suppression of the publication of the decision of the European Court of Human Rights which, on 16/12/1997, condemned Greece for religious discrimination against the  Catholic Church, awarding it Drs5,000,000  for  damages, plus Drs5,908,000 for legal costs incurred. This was suppressed by the same mass media (all with the exception of ‘Avghi’ and ‘Eleftherotypia;) which systematically cover every similar condemnation of Turkey.

 

We recall that the case concerned a judicial battle between the  Catholic church of Our Lady of Hania in Crete and a nearby resident who had demolished a part of the church wall. The appeal by the Catholic Church was dismissed by the lower courts, as well as by the Supreme Court, with the lame excuse that this particular church was not entitled to protection because it does not have a legal personality in Greece. On the contrary, the European Court, in a slap-in-the-face decision for the self-interested policy of the Greek state on religious matters, stated correctly that it violates the European Convention on Human Rights, which forbids discrimination on religious grounds (Article 14), while upholding the right to legal protection for groups or individuals (Article 6).

 

Because of this case, our organizations believe that all religions without exception must, in their relationship with the state, be dealt with in the same way and accordingly all have the same legal status so that they won’t awaken in the international communal opinion strong and justifiable doubts about the religious neutrality of the Greek state. We believe that, in view of the imminent constitutional review, a stipulated introduction in the constitution  of the full separation of the Church from the State could safeguard the freedom of religious conscience. If this separation doesn’t come about, each successive government will be endlessly susceptible to pressures from certain circles or from the leadership of the Orthodox Church, in a way which ever-increasingly violates the present constitutional basis.

 

An incidence of religious fanaticism, which also was ignored  almost in full by the Greek media and which justifies our above concerns, took place ten days ago at the 2nd high school in Volos. Two priests tried to subject the school’s pupils to compulsory confession, reviving some “traditions” which we thought were part of the Greek past. The correct reaction of the Head of the Secondary  Education is not enough of a shield against the lack of respect for the student’s religious freedom, particularly when accompanied by fierce protests from the Archbishop of Dimitriados Christodoulos.

 

Finally, in view of the holiday period in which we find ourselves, we would like to point out the discord which we observe on an institutional- symbolic level, due to the systematic oversight, on the part of the President of the Democracy, to invite a representative of the Muslims (e.g. a Mufti) to events, in the same way as he receives the visits of representatives of “other” dogmas and religions (which are inappropriately termed “foreign”) in the New Year celebrations.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Άδεια Creative Commons
χορηγείται από Ε.Π.Σ.Ε. με άδεια Creative Commons Αναφορά Δημιουργού 3.0 Ελλάδα